tirsdag den 17. juli 2012

Hvorfor falder også DU for det korte liv på Facebook hylden?

Marketing indholds annoncer på Facebook - er det holdbart i længden?Marketing har et kort liv på ”hylden” hos Facebook!! En påstand der slår dig?

Fornylig kom OMD med en rapport der viste, at ”hyldelivet” for en gennemsnits annonce-posting på Facebook, har et forbavsende lavt ”hyldeliv”… helt nøjagtigt 18 timer. Hyldeliv er defineret som den længde tid, som brugerne giver feedback på, efter postingen er kommet på facebook.

Så er det store spørgsmål – hvorfor er det lige, at du, som alle andre, falder for Facebooks tilbud om annoncering – ”du rammer lige i målgruppen”? Hmmm, som alt andet er det ikke bare sort og hvidt, og en rapport som denne giver ikke svaret på alt. Bottom line – tænk dig om, når du skal annoncere. Lad mig vende tilbage til en gammel traver – de 5 rigtige. Gør det rigtigt, det rigtige budskab, det rigtige medie, den rigtige tid, osv. Det kan meget vel tænkes, at de 18 timer rapporten viser, er de mest givtige! Og så gør det måske mindre, at eksempelvis en video på youtube, i modsætning til Facebook, varer i måneder, og potentielt spredes som ringe i vandet.

En ny annonceposting om dagen, viste rapporten, var optimal, for at opretholde brand awareness og engagement hos facebook brugerne. De annoncører der ikke finder tid eller lyst til at annoncere nyt indhold hver dag, fandt i undersøgelsen, at torsdage og fredage var de bedste dage til at engagere forbrugerne, mens søndage og tirsdage var de værste. Det kan jo variere, så rådet er at lave en minitest, før man ruller hele maskineriet ud. Netop dit produkt eller serviceydelse kan jo meget vel vise sig, at have et helt andet mønster. Det skal så også angives, at andre undersøgelser netop har vist, at eksempelvis weekender, hvor forbrugerne reelt har masser af tid, måske netop er stærke på visse områder. Min erfaring er, at eksempelvis produkter og serviceydelser, hvor mand og kone begge er involveret i købs- og beslutningsprocessen, der er netop weekend og helligdage optimale for annoncørerne.

Der er jo slet ingen grund til at sige, at du skal vurdere i hvert enkelt tilfælde, hvad der passer bedst til dit budskab, så det vil jeg undlade! Men, som skrevet ovenfor - se De 5 rigtige indlægget - eller måske rettere - De 6 rigtige. Se mere i blogindlægget.

Salesplus skribenten har holdt en mindre pause, og er tilbage igen snarest, med endnu en lille sommerhilsen. Imens, så har du måske lyst til at se et par af de tidligere års guldkorn, fx den med, hvad kvinder tænder på om sommeren.

Husk – din objektive salgs- og medierådgiver er aldrig længere væk, end et enkelt opkald eller en mail.

Og HUSK - Salesplus skribenten elsker gode kommentarer, og hører også gerne fra dig på telefonen - 3134 3660.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar