torsdag den 17. juni 2010

Firstmover - "who me?"

Enten er du med eller også er du ikke med, så enkelt kan det siges. Det er ikke et nødvendigt krav til succes på onlinemediet, at man er firstmover, men at man er blandt de første, der gør det rigtigt.

Denne blogskribent har det med ikke at blive imponeret over det han ser på danske websites, når vi taler åbenhed og oversigt over muligheder, samt ikke mindst villigheden til at ofre det, der skal til, for at få succes med onlineannoncesalg.

Men jeg må sige, at jeg ser flere og flere medier der får øjnene op. Nogle gør det endda super godt, er informative, bruger branchens termer – puster ikke tallene som visse gør (læs ”unikke brugere” contra branchens term ”brugertallet”), osv. Det er der, du skal hen, kære medieudgiver. Og til dig, annoncør – stil spørgsmål, hvis du kommer så langt, og ikke opgiver at hente information på sitet på grund af den manglende brugervenlighed.

Det tog alt for mange år, før de etablerede mediehuse, som f.eks. JP/Pol og Berlingske fik sat online-hjulene i gang, men respekt – de er jo ved at være med. Specielt imponeret er jeg over eb.dk, som i mine øjne byder på noget af den bedste medieinformation på online, vi kan finde herhjemme. Det tog sin tid, men flot – det er det virkelig. Forstår dog ikke at man gemmer "annoncer" nederst på siden, men det er jo en religion rundt omkring på redaktionerne.

Er du med ? Ellers, er det på tide, at du hægter dig på. Online bliver mere og mere end kombination af den etablerede medieplatform, samtidig med at onlineplatformen ind imellem opfører som den sultne rockmusiker – kreativ og nytænkende. Det opdager annoncørerne i USA, og det gør de herhjemme.

En ny rapport fra eMarketer - skønner, at den amerikanske onlineannoncering i 2010 vil få en 10,8% vækst, set i forhold til sidste år. Årsagen, siger rapporten, er til dels en omlægning til de digitale medier, sammen med en positiv ændringer i økonomien. Tidligere skøn fra eMarketer i december 2009 sagde 5,5 % stigning – så det er jo da positivt nyt.

Rapporten fra eMarketer siger også, at der ikke alene er øget fokus på online, men også at flere og flere marketingfolk erkender at skal man ramme sin målgruppe effektivt, skal der bruges flere marketingkroner på onlineannonceringen. Har du også erkendt det, og helst før dine kunder, og i særdeleshed før dine konkurrenter, så er der håb forude. Så er det nu, du skal sadle. Og mener du, at det har du gjort – genovervej – så på, om du nu har ramt behovet. Først når du har ramt mere end det folk forventer, og kan give den kvalificerede rådgivning, har du opnået det du skal. Der er medier, og dermed også annoncører, som er der, nogle lysår før andre. Hold fast i snoren. Der er håb endnu, også for dig, der ikke er firstmover. Men, det haster.

Som eMarketer rapporten siger, så er tallene jo relative, men billedet er, at f.eks. printannonceomsætningen er stagnerende. Spørgsmålet er så – sadler du i tide, så du kan kompensere ved onlineannoncesalget, og den tværmediale dækning. Held og lykke.

Kontakt din rådgiver det giver dig en fordel, og et plus i salget.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar