onsdag den 9. juni 2010

Når printfolk går online - hat og briller!

Undskyld mig overskriften - jeg elsker printfolk... Mit indlæg går på, at jeg i min hverdag ser rigtig mange hjemmesiders medieinformationer, og vældig mange er direkte- og meget åbenlyst, lavet af printfolk. Printfolk, der lige har fået at vide, at der forresten da også skal laves lidt medieinformation på online-platformen. Det er så ikke kun medieinformationen, den er gal med - det er også andre elementer på hjemmesiderne.

Hvem sagde æbler og pærer, og sætter du også bageren til at føre cykelholdet frem i Touren?! Ja, den morsomme og skarpe tunge ville sige, at så var de da i form, uden doping! Nej, må vi så bede om, at man holder en kvalitet, som man jo da fint har lagt på sin printmedieinformation, og generelt selve den trykte publikation.

Alt for ofte, er online-sites plastret til med ukurante annonceformater, som tilfældigt er kastet ind på sitet. Lidt a'la Industriens Hus by night - man ser ikke andet end en stor farvepalette. Spild af tid, penge og plads, for annoncører og medier. Ingen får noget ud af det, og læseren gider det bare ikke. Nedadgående spiral. Grenen er halvt savet over!

Fornylig så jeg flere steder, at man havde overført avisannoncer - direkte i samme format, til online. Til en hamrende lav pris, og så kom annoncerne i een lang rækkefølge efter hinanden. At annoncørerne overhovedet ville betale, er fantastisk, selvom prisen er lav. At avisen ikke får påvist overfor annoncørerne, at det ville kunne betale sig, at lave en ordentlig kampagne, som blev vist blandt det redaktionelle- (online) stof, er manglende omhu for egne indtægtsstrømme. Det følger så heller ikke min hovedregel med de 5 rigtiges love.

Tilbage til medieinformationerne: Kære medieudgiver - sørg nu for at sammenligne dig med det ypperste på markedet. Kun ved at flashe det bedste, kun ved at gøre det nemt og overskueligt for dine brugere/læsere, kun ved at bruge de rigtige begreber, kun ved at følge FDIM's "god skik", har du en chance for at løfte dit online-annoncesalg. Alt andet er hat og briller.

Og mens vi nu lige har låget af, så er det absolut påkrævet, at man uddanner printsælgerne til at blive tværmediale. De skal uddannes til at kunne krydssælge, til at varetage salget på de forskellige medieplatforme. Og sørg så for, at der er eksperter som lige har det større kendskab til online (og print, forstås). Så er du godt hjulpet.

Søg eksperten, den uafhængige rådgiver, når du skal lave satset på online. Det betaler sig.

Peace!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar