søndag den 30. maj 2010

Mistede indtægter - manglende omhu....

Både annoncører og medieudgivere må gerne læse med. Dette blogindlæg er til begge. Det er min påstand, at der sagtens kan skabes endnu større indtægter, ved ganske simple tiltag, for sites med specielle-, snævre målgrupper, men at guldet i den grad ikke er samlet op alle steder.

Forleden holdt jeg et indlæg på et godt besøgt medlemsmøde, hos Danske Specialmedier. Emnet var online-annoncesalg for mindre medier. Fokus var disse specialiserede mediers onlinesatsning. Målet - at gøre alle kvalificerede til foretage de næste vigtige skridt. Jeg synes missionen lykkedes. Nu skal det næste skridt tages.

I argumentationen overfor indkøberne, skal der fokuseres på det specialiserede sites fordele. Faktum er, at indkøberne ofte fejlagtigt fokuserer på den samlede indkøbspris contra prisen pr. bruger i målgruppen. Ved ganske simple udregninger, og basale værktøjer, kan dine online-mediekonsulenter blive klædt på til dette. Igen, skal
jeg henvise til mit blogindlæg - "5 rigtige....". Rette omhu og simple tiltag, og dit site er flyvende.

Et eksempel på et område som kan dyrkes bedre: Stillingsannoncer er et forsømt område for de mindre- og specialiserede sites. Meget få gør brug af dette, men skubber oplagte kunder - og indtægter, over på f.eks. Jobzonen og Jobindex. Det er skidt rådgivning ikke at give rådgivning, og det er mangel på "rette omhu" for egne indtægtsstrømme. Stillingsannoncer, der kun er på jobportalerne, rammer de jobsøgende, og ikke alle de potentielle kandidater til stillingen! Ud over dette, så rammer man en stor mængde "andre" kandidater, som ikke nødvendigvis rammer plet, men er "sultne" efter nye udfordringer. Det giver masser af unødvendigt arbejde for HR-afdelingerne. Du skal ikke tage over for de større jobsites, men tag en bid af kagen. De kan ikke matche din målgruppe på samme vis.

Mange, især indkøb
erne - og her i særdeleshed prispresserne hos mediebureauerne, er voldsomt fokuserede på klikrater. Du har med dit specialsite en mulighed for at påvise de "5 rigtiges love"... Rigtige medie, rigtige målgruppe, m.v. "Content is king" - og det er blandt de dygtige mediekonsulenter og ditto medieindkøbere åbenlyst, at klikraterne er højere på specialsites med en kvalificeret målgruppe, der rammer budskabet. Boligudstyr på boligsites, f.eks.

Mistede indtægter, manglende omhu, var den provokerende overskrift. Du har sikkert rigtig godt fat omkring indtægtsmulighederne, men er du hele vejen rundt? Tag fat i objektiv og uafhængig rådgiver - det giver et plus i salget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar