mandag den 24. maj 2010

Gør ikke som "de andre"...

Gør du som en større mediekoncern gør med en nuværende annoncekampagne, glider respekten og interessen for at bruge dit site, som bruger. En annoncekampagne, hvor papirflyvere uendeligt flyver igennem et "omvendt U", indtil du går ind på en artikel, eller simpelthen finder andet-, og mere roligt sted at læse nyhederne. Ikke brugervenligt, kortsigtet - og stik imod hensigter og retningslinier, og de anbefalinger, mediekoncernens brancheorganisation, FDIM, har udgivet. Lad være med at gå i deres fodspor, men tænk på din annoncør, samtidig med at du tænker på dem, der besøger dit site. Det er ikke uforenelige størrelser.

Anbefaling - bannerformater
Anbefalinger, retningslinier, gode intentioner - du kender det. Det går godt i et stykke tid, så glider alle gode intentioner over i glemslens mørke. FDIM - Foreningen af Danske Interaktive Medier barslede i 2005 med retningslinier for"god skik i forbindelse med internetannonceringen". Udover det, så skriver FDIM i anbefaling for bannerformater: "Udover selve bannerformaterne har FDIM også en række anbefalinger til brugen af bannere på medierne. Eksempelvis anbefaler FDIM, at et banner ikke looper mere end tre gange og at alle bannere med lyd og video kun starter ved brugeraktivering og stopper så snart musen fjernes fra banneret." Det overtræder et af foreningens førende medlemmer så. Ikke at det som sådan er en større ting, for anbefalingerne bør ajourføres, som det ellers står de løbende vil blive. Det virker som om, at udviklingen overhaler regelsættet/anbefalingerne, men gammeldags omtanke er altså fortsat tilladt!

God skik..
Det samme gælder for retningslinierne for "god skik...", men det er jo en anden ting. Her står f.eks., at"Reklamer, der bevæger sig over en hjemmesides materiale, f.eks. rullegardinannoncer, helside og rich media, bør være forsynet med en luk-knap og forsvinde af sig selv efter maksimalt 10 sekunder". Det pudsige ved det er, at de færreste vel egentlig kender retningslinierne, ligesom anbefalingerne for bannerstørrelse, frekvens, loop, m.v. også er ukendt land for mange, der befinder sig indenfor denne-, efterhånden ret etablerede-, men vildt hurtigt udviklende annonceplatform.

Du skal tilgodese annoncører, brugere - og dig selv!
Årsagen til at man indførte retningslinier for mange år siden, var at der herskede et klondyke "out there", og der blev nedsat udvalg på udvalg, for at imødekomme det.
Som der står i retningslinierne, "FDIM vil med disse retningslinier aktivt bidrage til at fastholde internettet som et seriøst og attraktivt annoncemedie, hvor en fortsat stigende annoncering sikres inden for rammer, der tilgodeser både forbrugerbeskyttelse og annoncører". Hvad andre gør, kan du jo ikke være ansvarlig for, men du bør sikre dig, at dit site både for annoncører og brugere, fremstår attraktivt. Det er ikke umuligt, at sikre sig gode indtægter, annoncørerne gode platforme til deres budskaber, og stadig kunne betale dem, der leverer indholdet til dine brugere. Det er basal god rådgivning, hele vejen rundt. Er du i tvivl - søg en uafhængig og erfaren rådgiver. Det betaler sig i sidste ende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar