lørdag den 1. maj 2010

Famler din markedsføring i blinde på sociale medier?

Fokus på de sociale medier skal være lige så gennemarbejdet, som den øvrige markedsføring. Det er klart, men sådan er det jo altid – dem der har prøvet det før, har en fordel, men de har været på samme stadie som du. Du vil opdage, at du ikke kan undvære de gode råd, du finder i IAB’s publikation.

Punkterne, du skal være opmærksom er:

Planlægningen


· Hvilke skridt er involveret i planlægningen af sociale markedsføringstiltag?

· Hvorfor skulle jeg planlægge for fortsatte tiltag, selv for en kort social medie kampapagne?


Platform


· Hvilke sociale medier er der for mig?

· Hvilke platforme er bedst?


Produktion

· Hvad skal jeg tage højde for i forbindelse med det sociale program


Prissætning


· Hvad er prismodellerne for de sociale medier

· Hvad er fordele og ulemper ved disse


Måling af successen


· Hvordan måler successen af min indsats på de sociale medier, med hvilke redskaber?

· Hvilke måleenheder er der, og hvilke data er de bygget på?


Find dig en uafhængig-, og objektiv rådgiver, hvis du ikke selv har tiden til at sætte dig ind I det fuld og helt, men gør det aldrig i blinde. Famlen i blinde letter kun på et, dit markedsføringsbudget!


Der går tit lidt hønen og ægget over brugen af nye medier, såsom de sociale medier. Hvem gør noget først, hvem ser det – og er det overhovedet noget der giver noget? Mine yndlingshadeofre – de selvbestaltede onlineguruer, guldgraverne, må have kronede dage. De er også nye på området, men har måske lige netop sat sig ind i det, som du- og dine marketingfolk nemt kan gøre selv. Sæt dig en plan, og hent så den neutrale rådgivning og lecture på området.

Igennem årene, har jeg selv fundet stor værdi i at holde mig orienteret via IAB’s publikationer. Gå til deres hjemmeside – og se yderligere. Det gælder både best practice på sociale medier og mediabuyer’s guide, osv. (IAB – Interactive Advertising Bureau, den amerikanske pendant til danske FDIM, kan man vel kalde dem). Du får her nogle hovedpunkter fra deres ”Social Media Buyer’s Guide", udgivet i februar 2010. Det er en let forståelig publikation, som varmt kan anbefales.


Kilder:


MediaPost, "Survey: Most CMOs to Boost Social Media Budgets in 2010 (And It Had Better

Pay Off), " December 9, 2009


IAB Social Media Buyer's Guide


Ingen kommentarer:

Send en kommentar