tirsdag den 18. maj 2010

Onlineannoncering er endnu ikke en olympisk disciplin, men måske til næste OL?


Alle taler om det, få gør noget ved det! Og denne gang er det ikke manden med de strikkede trøjer i skønne farver, og vejret, vi taler om. Min påstand er, at alt for få gør noget aktivt ud af selv de simpleste måder at optimere en onlinekampagne.


Faktum er, at mange fortsat køber ind på for dårligt et beslutningsgrundlag, og medierne er fokuserede på at ordren skal være så stor som mulig.


Til de første, annoncørerne – hvorfor man ikke stiller krav om, at få præciseret, hvilke tiltag mediet vil foretage for at optimere resultaterne, er mig ubegribeligt. Svaret kan kun være, at rådgivningen i baglandet formodentlig skulle optimeres først. Det bør være første lektion i online-almanakken at der kigges på frekvens, målgruppe, share of voice, osv. Jeg har beskæftiget mig med onlineannoncering siden 1998 og jeg kan faktisk ikke erindre ret mange tilfælde, hvor en kunde har spurgt ind til det, endsige stillet krav om det. Mediebureauer, jovist, af og til, men langt fra regelmæssigt.


Mange kunder, både annoncører og mediebureauer har så travlt med at klikraterne er faldet. Det er de også, men den manglende rådgivning betyder, at visse kundekampagner på nettet, har klikrater der falder lige så hurtigt som en styrtløber ned ad Mont Blanc. I parentes bemærket, så har specialsites der rådgiver ordentligt, stadig rigtig pæne klikrater. Husk – klikrater er ikke alt, men dog en målestok. Bottomline er, hvordan ser det samlede resultat ud til sidst – det er det, der tæller.


Medierne, de forskellige sites, og deres sælgere, har i mine øjne en opgave i at uddanne deres mediesælgere, hvad end de så er ”rene” print- eller onlinesælgere, eller tværmediale, bedre. Det kan have en tendens af kanonsalg, hvilket er ret kortsigtet. Skal man skille sig ud fra mængden, skal man give mere, end kunden forventer, og i hvert fald mere, end konkurrenten giver. Må jeg minde om, helt banalt, at et godt salg indbefatter god service! Sælger I onlineannoncering, uden at tænke frekvens, regional targeting, share of voice, osv., så er det ikke at optimere kundekampagnerne.Gennemgå dine USP'er (Unique selling points), og lige så vigtigt - se på kvaliteten i rådgivningen. Lige så, så skal der også ses på, hvorvidt det er den ene annoncetype, eller den anden, der virker bedst til formålet. Det virker lidt som den gang vi i min ungdom solgte investeringsbeviser til kunderne i sparekassen – der var et mål der skulle nås. Lur mig, om det var til kundernes fordel! God rådgivning koster, og når resultaterne kommer, så optimeres resultatet for sitet - og for kunden. En ren win win!


Sørg for at træne til disciplinen – onlineannoncering. Næste gang er det måske dig, der bliver udtaget! Man kan selvfølgelig også finde en rådgiver, uanset hvilken side af bordet, man sidder på.


PS! Jeg lancerede for et stykke tid siden de fem rigtiges love, der blev til de seks rigtiges love. Annoncører og mediebureauer kan så slås om en 7. – den rigtige rådgivning. Peace!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar